Friday, August 15, 2008

Nasihatku pada pembaca novel 'Cinta Islamik'

Aku baru sahaja usai membaca "ZIKIR-ZIKIR CINTA",Anam khairol Anam. SYAHADAT CINTA, Taufiqurrahman Al-Azizy. Tidak dinafikan, jalan ceritanya sungguh membuai perasaan. Adakah kedua-duanya menggambarkan kedaan sebenar gaya hidup siswa sekolah pondok,aku tak pasti. Yang aku tahu, kedua-duanya ditamatkan dengan kemenangan pada cinta. Bacalah sendiri, siapa yang menang, cinta Allah atau cinta manusia. Seboleh-bolehnya penulis mengupas kesucian cinta agung manusia kepada pasanan yang dicintainya, lebih dari cinta si Khaliq pada hambanya atau usaha cinta sang hamba pada si khaliq. Tidak jauh bezanya dengan novel-novel yang pernah ku baca sebelum ini. Adaptasi filem Ayat-ayat cinta juga kurasakan menyimpang jauh dari mesej habiburrahman al syirazy yang sebenar. Sayangnya, setiap cinta yang lahir dari cerita ini terus disandarkan dengan kalimah-kalimah agung dalam islam, cukup untuk meyakinkan manusia. Berpendirianlah ketika membaca. Bukan salah penulis menceritakan buah fikirannya tetapi boleh bertukar kepada salah kita jika tiada pendirian tetap tentang cinta, menurut buah fikirku. Bagi pembaca yang masih asyik diulit mimpi indah cinta manusia tanpa mempedulikan batas syariatNya, sesuai dibawa muhasabah jalan cerinya bagi peringkat awal perubahan, tetapi bagi pembaca yang masih tercari-cari, di atas pagar mencari jalan meniti cinta hakiki, berwaspadalah..
Aku tidak akan berkata-kata seperti ini jika aku tidak pernah merasakannya. Aku tidak akan menilai dan menasihati kalian jika aku tidak menilainya dan menasihati diriku terlebih dahulu. Nilailah sendiri, di akhir zaman ini, jarang ada 'hidayah' yang datang menyapa dengan sewenangnya tanpa halangan dan bantahan, apalagi dirai-raikan umat manusia dan menembusi pasaran. Umat Islam kahir zaman perlu terlibat dengan perjuangan yang besar.Umat Islam akhir zaman perlu 'bersatu membentuk organisasi berstrategi'. Bukan diulit mimpi cinta yang tidak tahu di mana noktahnya, malah di mana sepatutnya ia bermula..
Fikirlah.

pokok persoalan, siapakah yang lebih layak menerima cinta kita, bukanlah Khaliq kita tidak ada yang serupa dengannya? buatlah perkaitan dan pertimbangkanlah..

Hanisah Wanasan
S. Petani

No comments:

buat mereka yang ku cinta.. selamanya kita di saffNya.