Wednesday, January 2, 2008

ROH YANG HIDUP

Sudah menjadi lumrah manusia di akhir zaman ini tidak ramai lagi yang mahu terfikir tentang jihad serta menghargai para syuhada yang gugur syahid. Sebaliknya para mujahid dilempar pula dengan pelbagai fitnah…
duhai sahabat2ku, renungilah petikan dari buku “Dagangannya Dibeli Allah”ditulis oleh C.N Al-Afghani ini..

ROH YANG HIDUP

Demikianlah serba sedikit riwayat serta perjuangan As-Syahid Fauzi yang dapat dipaparkan untuk tatapan dan renungan bersama. Satu riwawat yang tidak menarik jika mahu dibandingkan dengan tokoh-tokoh sejarah atau pejuang-pejuang Islam terdahulu. Tetapi itu bukanlah pokok persoalan yang hendak diutarakan. Memikirkan As-Syahid merupakan seorang teman seperjuangan dan banyak menghabiskan detik-detik kehidupan bersama, tentulah ada sesuatu yang menarik pada saya untuk dismpaikan pada anda, khususnya mujahid-mujahid muda di tanah air kita ini.
Pemilihan As-Syahid oleh Allah untuk bersama mujahidin di bumi Afghanistan dan mendapat tiket ‘syuhada’ harus menjadi tumpuan dan penelitian rapi dari kita.Untuk itu, perlu kita bertanya pada diri sendiri, kenapa beliau yang dipilih, bukannya kita? Apakah kurang dan lemahnya kita?
Dari kisah beliau itu jelas kepada kita bagaimana kekayaan ilmu dan harta itu, bukanlah syarat untuk seseorang itu untuk mendapat tiket syuhada. Pemilihan Allah bergantung pada keikhlasan seseorang berjuang untuknya, tanpa kompromi dengan segala sifat-sifat munafik atau ada udang di sebalik batu. Keihklasan kepada Allah sahaja yang boleh menlahirkan manusia beriman yang bertanggungjawab. Kerana ada juga manusiayang beriman kepada Allah, tetapi tidak bertanggungjawab terhadap agama dan nasib saudara seagama dengannya.
Seorang hamba Allah yang beriman juga akan bertanggungjawab dengan ilmunya. Ia bukan sekadar mempelajari dan memahami ilmu tersebut, malah di amalkan.Tidak dijadikan ilmunya pekasam yang akhirnya akan mereputkan tulang-belulang dan seterusnya menjadi busuk. Ia tidak menunggu ilmunya sehingga digelar professor atau tuan guru. Walaupun ilmu itu sekadar sebaris ayat Al-quran atau sepotong hadith ringkas, diamalkannya.
Hati insan bagini sentiasa hidup. Hati yang ikhlas dan hidup tidak akan nyenyak tidur,tidak akan berselera untuk makan, dan tidak akn ceria dikelilingi anak isteri..Hati itu kan sentiasa memikirkan tentang amanah Allah. Amanah dalam menentukan hokum dan syariat Allah mengatasi segala-galanya diatas muka bumi ini. Amanah sebagai khalifah di muka bumi ini, dianggap ini sebagai tanggungjawabnya.
Hati ini kan takut dan bimbang kalau-kalau malaikat maut lebih awal menjemputnya ke alam barzakh. Setelah itu akan menemui Allah di Padang Mahsyar. Mungkin dia kan lulus oertanyaan dari Allah. Tetapi dia sendiri bmasih tercari-ari jawapan. Apakah jawapannya kelak, sekiranya Allah betanya tentang tanggungjawabnya terhadap amanah yang diberikan selama hidupnya di dunia dahulu. Apakah yang telah dilakukannya untuk memastikan hukum dan syariat Allah itu, tertegak di bumi yang dipijak. Apakah jawapannya kelak, andainya Allah bertanyakan tentang fenomana yang dibentangkan di hadapan matanya.
Fenomena yang menghina dan mencabar maruah umat Islam di mana- mana sahaja.Apahal yang telah dia lakukan untuk menyelamtkan gadis atau ibu-ibu muda islam


“ Dalam perjuangan ana ini, tidak pernah ada penyesalan”- As-Syahid Fauzi.

No comments:

buat mereka yang ku cinta.. selamanya kita di saffNya.