Tuesday, December 2, 2008

"Assalamualaikum warahmatullah...." Bisikku ke arah kiri.

Dalam samar cahaya, aku memandang ke jam dinding. 4.30 pagi.masyaAllah.. hampir dua jam setengah aku tenggelam dalam munajatku. kalau aku lambat bangun, pasti aku lambat ke kuliah lagi.
Kena lagi dengan ustaz Naim. Aku memutuskan untuk tidak tidur. aku ke meja belajarku. Planner harian aku belek untuk melihat sepintas lalu perkara-perkara yang aku rancang untuk lakukan hari ini. siapa yang akan ku ketemu, buku apa yang harus dipinjam, sahabat mana yang harus aku ziarah, giliran siapa sms peringatan yang harus aku tujukan, dan tentang assingment aku. aduh, assingment! kenapalah engkau menjadi list terakhirku. tak mengapa, sekurang-kurang engkau masih berada dalam senaraiku kerana assingment Allah lebih penting.

aku memandang ke papan nota dihadapanku. sahabat-sahabatku sedang tersenyum manis di dalam bingkai gambar terpapar di hadapanku. aku tersenyum, terima kasih duhai sahabat-sahabat seperjuanganku. Tanpa kalian, aku pasih merangkak lagi. Syukur padaMu Allah, kekasih hati.

" KepadaMu Allah ku panjangkan doa agar berkekalan kasih sayang kita,ku pohon restu agar kita kekal bersatu..
Kepadamu teman ku pohon sokongan pengorbanan dan pengertian
telah ku ungkapkan segala-galanya..." aku membaca petikan ayat yang kutulis di sisi bingkai itu.
__________ _ _ _ ___________

alarm hensetku berdering. aku tersentak.
"huh..termenung lagi" aku membisik kesal.
3 november 2008, umurku 22 tahun. kemana hilangnya palnner-planner aku, ke mana hilangnya bisik-bisik cintaku di dua pertiga malam. ke mana bacaan-bacaanku. kemana taqarrub dan munajatku padaMu Ya Allah.... Ampunkan aku.

Ya Allah.. tunjukkan aku jalan pulang.
Setelah sekian lama, aku tertipu dengan perancangan yang tidak membumi. aku tertipu dengan ideologi-ideologi talam dua muka. Aku tertipu dengan perasaan sendiri. aku tertipu dengan harapan yang ku cipta.

Leraikan segala Ya Allah...
aku mahu pulang Ya Allah.. aku mahu pulang..
tetapi,Bagaimana pula dengan perjuanganku?
Ya Allah, tuntun hatiku dahulu sebelum aku bertindak seperti orang-orang yang kau tempelak dengan ayat" kenapa kamu mengatakan perkara yang tidak kamu lakukan?"
aduhai sahabat-sahabatku.. berikanku masa. Maafkan aku untuk menjauh dari segalanya untuk saat ini. Biarkan aku kerana aku sedang..
Mencari Diri Yang Hilang....

_____________________________________________

No comments:

buat mereka yang ku cinta.. selamanya kita di saffNya.