Monday, December 15, 2008

Taman cinta

Taman Cinta.

Aplikasinya mungkin tak seindah apa yang dibayangkan, tetapi dengan menghadapinya dengan cinta dan sabar, terbentuklah realiti taman cintaku itu..
Aku yakin ini dalah petunjukNYa, saat aku mungkin terlepas dari tipu daya syaitan, godaan hawa nafsu dan runtunan emosi. Hari demi hari, aku perlu gandakan ketergantunganku padaNya.

Akalku mesti terus bekerja, hatiku mesti terus berfungsi.Amalku jangan berkurang kerana itu pendindingku.

Duhai akalku,teruslah berfikir untukNya sebagaimana darah tidak pernah berhenti mengalir dalam tubuhku.
Duhai hati, teruslah bermujahadah malawan nafsu dan bisikan si laknatullah sebagaimana jantung tidak pernah berhenti berdegup mengepam darah itu.
Berfungsilah dan tunaikanlah amanah masing-masing menurut fitrah yang ditetapkanNya,
Sungguh... duhai akal dan hatiku, Tuhan kita tidak pernah menghentikan nikmatNya untukku.

Sabar dalam mencari ruh tentera Allah yang hakiki. Bersiaplah untuk berlari dengan lebih kencang. Jangan sesekali matlamatku tersasar atau alasan yang menempel padanya. Jangan bersedih duhai hati. Aku bukannya menandakan titik perpisahan dengan mereka. Mereka tetap di hati tetapi cukuplah Allah menemani.

Duhai diriku, Taman Cinta melihat dengan cinta dan peluang, bukan dengan risiko. Berpegang teguhlah pada falsafah cintamu. Ingatlah semula pada bukti-bukti dan perkaitan yang telah Dia tunjukkan padamu..

Jadilah dirimu pelita. Apa ertinya cahaya jika sesungguhnya pelita itu adalah dirimu sendiri? Cahaya sangat penting, tetapi memiliki pelita jauh lebih penting. Apa yang dimiliki pelita tak semestinya dimiliki cahaya, sebab cahaya hanya memiliki terang sedangkan pelita memiliki terang dan gelapnya sekaligus. Orang yang menapaki jalan menuju Allah ialah orang yang tidak hanya siap menerima cahaya, tetapi juga berani memasuki kegelapan.

Taman cintaku bukanlah tindak balasku terhadap perlakuan manusia tetapi ada sumbernya. Segalanya bersumberkan cinta. Cinta, ya..begitu luas skopnya. Dalam cinta ada kelembutan, ada susun atur yang tertib dan kesopanan, ada tertib kata dan sikap yang halus, ada diam dan bicara rahsia, tenang dan menenangkan...
Duhai diri, jangan nanti mengukur sebanyak mana cinta yang kau berikan untuk mereka, ia hanya memalapkan cahaya di taman cintamu. Supaya engkau tidak memikirkan ukuran cintamu, cubalah memikirkan ukuran cinta tuhan terhadapmu. Kemudian, ukur pula sejuah mana engkau menyerap cintaNya itu. dalam ralitmu merembeskan cintamu kepada mereka sehingga mahu mengukur kurang-banyaknya cinta yang ditumpahkanmu. Saat itu,wahai yang bertaqwa, berpalinglah dari cintamu, berpalinglah kepada cintaNya. Itu fitrah taman cinta.

No comments:

buat mereka yang ku cinta.. selamanya kita di saffNya.