Sunday, November 2, 2008

ulangtahun cubaanku

setiap kali bila exam is around the corner, dugaan yang sama datang menjengah. Alhamdulillah, kali ini walaupun acuan dugaannya sama, hati ini semakin 'kalih'. dulu, setiap kali aku merenung nota tanganku, air mata menitis tak henti mengenangkan kenapa aku yang terpilih untuk hadapi dugaan yang hampir tak terganggung ni. basah lunyai nota tanganku yang sememanya dah lunyai, tambah pula aku jadikan ia keratan-keratan kecil. kali ini, notaku bertaip, bersaiz a4 ( besar ckit) dan bercover dengan plastik dari lebihan sheet protecter untuk kerja projek KKBI aku gunakan. biar kalis dr air mataku ni...menjadi-jadi pula metaforaku ni..tapi betul. Tapi.. tak keluar pula air mataku kali ni, biar pun aku tahu si dia mengkhianati diri dan prinsipnya, itu bukan urusanku lagi.betapa manusia pelupa. tapi kenapa pada kebanyakan insan yang aku sayang? Mungkin Dia mahu aku faham, baik sesipa sahaja makhluk yang bergelar manusia, pasti dia pelupa, termasuklah aku. pada sahabat bukan seperjuangan yang mengkhianati diri dan prinsipnya, aku sudah kalih dengan msalah hati. pada sahabat seperjuanganku yang aku hormati, sebolehnya aku tak mahu perkara itu berulang kembali. jagalah dirimu baik-baik. "Wanita cantik boleh dicari di mana-mana, bila sudah jumpa, letakkan saja iman padanya, lengkaplah dia sebgaai wanita solehah yang engkau idam-idamkan"...begitukah? Bukan sahabatku, iman itu dari Dia, hati itu milik Dia. hakikatnya, segalanya terbalik.. iman itu wajah cantik yang hakiki, rupa sebenar wanita itu di alam yang kekal nanti. dunia yang fana' ini tak pernah sesekali mahu menggambarkan kecantikan seorang wanita di wajahnya dengan ukuran iman. bila wanita itu mati, pakaian jasadnya akan hancur, seolah bangkai luput dek dimamah bumi. hancurlah topeng jasad itu, yang tinggal hanyalah wajah sebener wanita itu. Kecantikannya bergantung kepada iman dan taqwanya. Jika dia cantik, maka dia akan lebih cantik dari bidadari syurga, kerana wanita tadi adalah pemimpin kepada bidadari2 tadi.. dapatkah kau bayangkan keindahannya.. kau tak mampu. tapi kau harus yakin, cantiknya wanita yang kau idamkan itu bairlah yang cantik untuk selama-lamanya. barulah engkau tak tertipu dengan pilihanmu.

No comments:

buat mereka yang ku cinta.. selamanya kita di saffNya.